Sunday, October 19, 2008

Y.E.S.T.E.R.D.A.Y 19/10

Semalam (19/10) pagi-pagi lagi aku dah masuk kedapur siapkan ape-ape yang patut...ahahaha..ikut task yang ana berikan aku kene memasak sambal telo puyuh..(huh tak mencabar langsung task tersebut.:-P.).. sape yang nak resepi leh tgk cara-cara dan bahan-bahan yang diperlukan seperti di bawah,let's cikedaut..
bahan-bahannye:-
1)lada kering(dikisar)
2)belacan (1/4)
3)bawang merah (3 ulas)
4)bawang putih (4 ulas)
5)minyak untuk menumis
6)telo puyuh yang sudah direbus dan di kopek kulitnyer.
7)bawang merah yang dimayang (2 ulas)
8)garam + ajinomoto
9)air asam jawa
10)gula
cagre-cagre
tumbuk bawang putih+bawang merah selumat-lumat nyer.then masukkan belacan.dah siap biarkan je dalam lesung batu tu kejap.
ambil minyak then panaskan dalam kuali(minyak agak-agak) jgn banyak sangat oke.
masukkan bawang merah yang di mayang tadi then kacau-kacau sampai naik bau bukan sampai hangit oke badol.
afta dats,masukkan pulak bahan-bahan yang kat dalam lesung tu,bukan dengan lesung-lesung itu bodo ayam namenye.biarkan bahan-bahan tadi garing and sampai naik bau.Weewooo.
pastu masukkan lah lada yang telah dikisar kan itu tadi,yang part nih pls make sure lada yang korang-korang masukkan tadi akan garing dan masak,this is to avoid yr sambal become cepat basi.beside that ader kemungkinan jugak leh sakit perut,tambahan lagi kalau tak masak+garing korang punyer sambal leh jadik pedas.
then leh masukkan garam+ajinomoto+air asam+gula secukupnyer.last sekali masukkan telo puyuh tadi.then siap dihidang oke.
pastu sesambil tgu sambal aku siap(garing) aku pun menyiapkan bahan-bahan untuk membuat popiah.arg yang ni malas aku nak bg resepi korang goggle lah mesra.net.(ghehehe)
lebih kurang sejam,hurm dah siap lah popiah ku..aku balut hampir 100 pieces terasa macam dulu-dulu mase tolong mak aku berniaga jek.tapi aku tau kawan-kawan aku mmg kuat& sihat cfm boleh abiskan.:P
dah siap setting-setting semua,aku secepat kilat bersiap.
Destinasi pertama,majlis perkahwinan Shazreen & Am(agaknye la) tak ingat r.
Bg msg kat En Bf sudah ontheway,1/2 jam dirumah pengantin terus bergerak ke rumah ANAHAWANA,seperti yang dijanjikan menu nasi lemak daun pisang.
Ana sudah menyiapkan ayam goreng berempah (huh yummy).then semua dah berkumpul kami macam kebiasaan sessi kutuk mengutuk pon berjalan...kejadian ini berlaku hampir 6 jam.
(aku sangat eppy cz dapat mengutuk,dikutuk dsgainye...) Btw sangat heppy kerana dapat berjumpa dengan rakan-rakan yang sangat best since sekolah and till now.Hope our relationship akan sampai bile-bile..really luv u all babe.thanks to be my fwens

No comments: